Az edző válaszol

  • Mi az Inosanto Kali? +

    Az Inosanto Kali, a Dan Inosanto mester által rendszerbe foglalt irányzata a Kalinak.     A „Hasznos linkek" menüpontra kattintva találhat részletes felsorolást az adott országok honlapjairól. Ezen kívül a Külügyminisztérium honlapján is tájékozódhat a célországról a következő weboldalon: www.kum.gov.hu
  • Melyik másik harcművészetre hasonlít ez a harcművészet? +

    A Kali az Escrima, és az Arnis harcművészettel áll szoros rokonságban. Mozgásanyaguk csaknem azonos, eltérések főleg a tanulási rendszerben vannak.
  • Van különbség küzdősport és harcművészet között? +

    Én éles különbséget teszek. Véleményem szerint a küzdősport: Két hasonló tudással rendelkező ember egyenlő feltételekkel küzd pontokért. A versenyen támadható területek egy része feledzhető, ebből fakadóan, aki jobban „feledzett” az győz. A harcművészetben: és fő felhasználási területén, az utcán! – nem biztos, hogy csak egy támadó lesz. Az sem biztos, hogy szemtől szemben lesztek egymással. Ha csak a „feledzett” testrészeket támadnád vissza, és jól fel vannak edzve, akkor hiába támadod. Ezért támadjuk az érzékenyebb részeket is. Ilyenkor nem egyenlők a feltételek. Te jössz-mész a mindennapi dolgaid után, a támadónak van egy célpontja, Te. Ezzel te mindenképp hátrányból indulsz, amit meg akarsz változtatni! Összegezve: Mindkettő nagyon fontos képességeket ébreszt fel az emberekben az önvédelem terén. Küzdősportbeli jártasággal is lehetsz jó az utcán. De nem „gépelheted le a támadót”, a jog elvárja, hogy tudd, mit csinálsz. Ha választanom kellene, én a Harcművészeteket gyakorolnám.
  • Van övvizsga, ebben a sportágban? +

    Nincs. Nem ilyen rendszerű a szervezeti felépítés. DE! Szintek, tudásbeli fokozatok itt is vannak.    
  • Mi a Kali célja? +

    Tudd magad megvédeni, akár több felfegyverzett támadóval szemben is.
  • Mennyire hatékony a Kali utcai támadás esetén? +

    Nagyon. Az utcai-normál testtartásokból egyszerű mozdulatokat alkalmazva épülnek fel a mozdulatsorok. Egy-egy szituáció (támadás) megszüntetése, megoldása, csupán néhány másodpercet vesz igénybe. Megnézhetsz néhány youtube videót is a témában a reális képalkotáshoz.    
  • Könnyen elsajátítható ez a harcművészet? +

    Igen. Ha betartod az edzői utasításokat, megfogadod a tanácsokat és gyakorolsz szorgalmasan, akkor könnyen és gyorsan haladhatsz a tanulásban.    
  • Milyen erőnlét kell, hogy elkezdhessem? +

    Az előny, ha annyi erőd van, hogy odaérj az edzés helyszínére!  A kezdethez nincs szükség semmi kiemelkedő erőnlétre, persze ha erősebb vagy az nem hátrány. A gyakorlás során kialakul az eredményes önvédelemhez szükséges erőnlét.
  • Azok is elkezdhetik, akik még soha nem űztek harcművészetet? +

    Természetesen. A kezdőket az alapszinttől tanítom. Egyszer mindenki az alapszinttel/alapokkal kezdte el a harcművészeteket.
  • Mi van, ha valaki még nem sportolt? +

    Annak ideje elkezdenie!  Valójában semmi különös, lejön tanul, és halad a saját szintjének megfelelően
  • Ügyetlennek, gyengének, merevnek érzem magam, ez akadály? +

    Nem akadály!Az emberek többsége nem érzi magát alkalmasnak az önvédelemre és azért kezd el edzeni, hogy ez változzon. Ha szorgalmasan foglalkozol az itt tanított anyaggal, akkor a fenti helyzet hamarosan változni fog.
  • Valamilyen krónikus sérüléssel/betegséggel küzdök, járhatok edzésre? +

    Ha a mindennapjaidban elviselhető ez a sérülés/betegség, akkor valószínűleg igen. DE!, ha ez olyan mértékű, akkor a kezelőorvosod beleegyezését fogom kérni, egy igazolás formájában, hogy az állapotodra nem hátrányos ez a fajta mozgásforma.
  • Kik járhatnak edzésre? +

    Serdülő kortól mindenki jelentkezését várom, legyen Hölgy, vagy Úr a jelentkező. Csak biztatni tudom a serdülőket és az idősebbeket, hogy jelentkezzenek bátran, hiszen egy támadásban ők (nagy valószínűsséggel) érintettebbek lehetnek.
  • Kezdők mikor jöhetnek? +

    Telefonos egyeztetés után. Időről-időre vannak kezdő tanfolyamaim, ahová lehet csatlakozni, vagy meglévő csoporthoz is lehet. Mindkét esetben rövid idő alatt sokat fejlődhet az egyén. Ezért is szükséges a telefonos egyeztetés, hogy beilleszthessem az Ő szintjét is az aktuális edzéstervbe, így ő is a szintjének megfelelő programot kapja.
  • Hogyan jelentkezzek az edzésre? +

    Több módja is van. Lehetőség van a honlapon keresztül is, az edzések helyszínén, de a leggyorsabb módja a telefonos egyeztetés.
  • Van-e kpróbálási lehetőség? +

    Igen. El lehet jönni egy próbaedzésre (melyen a részvétel díjtalan). Ez a gyakorlati próba általában tud segíteni a döntésben.  
  • Milyen egy edzés? Engem csak 1-1 rész érdekelne a Kaliból. Lehetséges az ilyen típusú részvétel? +

    Van rá mód. Óránkénti bontásban épül fel az órarend is, más-más témakörökből. Jöhettek edzeni csak 1-1 órára is. Van, akit csak valamely általunk használt eszköz (pl. kés, bot, karambit, stb.) vagy csak a pusztakéz alkalmazások érdekelnek. Ők is meg tudják tanulni, amire vágynak, haladnak és fejlődnek.  
  • Probléma ha nem tudok minden edzésen részt venni? +

    Egyáltalán nem. A lényeg, hogy gyakorolj. Ne csak az edzésen! Ha az megoldható, beilleszthető az életviteledbe, az a legjobb és legfontosabb!  
  • Mennyire fárasztó egy edzés? Inkább fizikailag vagy szellemileg fárasztó? +

    Szerintem minden edzésen elfárad az ember, ezáltal bírja a terhelést idővel egyre jobban. Ezekben az eszközös-fegyveres irányzatokban nem csak „nyomjuk az edzést ész nélkül”, hanem oda is kell figyelni a kellő kontrollra. MIVEL, ha az edzőpartnered fültövön csapod bottal, annak nem biztos, hogy örülne, vagy ha veled történne ugyanez. Ezért fontos az odafigyelés, és állandó figyelem. FONTOS: A lehetséges veszélyekre mindig felhívom a figyelmet, ha többszöri figyelmeztetés után sem változtat az egyén a hozzáállásán és a viselkedésével továbbra is veszélyezteti az edzőtársait, akkor megvonom tőle az edzéslátogatás lehetőségét!  
  • Milyen ruhában vannak az edzésen, van e valamilyen formaruha? +

    Nem használunk formaruhát. Kényelmes ruházat, melegítő, sportcipő. Azonban az utcai ruhás gyakorlásra is buzdítom a résztvevőket. Vannak alkalmak, amikor váltóruhaként is utcai ruhát kérek, vagy lehetőség van abban a ruhában maradni, amiben érkeztek. Saját döntés ezeken az alkalmakon. Azért tartok, ilyen alkalmakat, mert a támadás nagy valószínűsséggel az utcán fog érni, és nem árt, ha tudjátok milyen utcai ruhában mozogni, mi mindent tudtok benne megcsinálni.  
  • Milyen felszerelésre van szükségem? +

    Minden felszerelést biztosítok az edzéseken, de egy idő után felmerül az egyénben az igény a saját felszerelésre. Ennek előnyei a gyakorláskor vannak, hiszen nem kell várnod az edzésre, hogy gyakorolhass, hanem bármikor megteheted, akár otthon is.  
  • Sérülhetek a Kali gyakorlása közben? +

    Mivel ez egy harcművészet, ahol támadnak az ember felé és védekezni kell, ezért előfordulhat elvétve egy-egy kisebb sérülés. DE! ha, betartod az edzői utasításokat, akkor ezek maximum önhibátokból fordulhatnak elő.  
  • Mi történik, ha lemaradok tudásban a többiektől? +

    Semmi, mert ez nem egy verseny, hogy a többiekhez kelljen viszonyítanod a tudásod. A saját magad tempójához mérten kell fejlődnie tudásodnak. Amikor (reméljük, hogy nem) esetleges támadás ér sem lesznek ott a többiek, csak az fog számítani, hogy Te mennyit tudsz. Amennyiben ez téged mégis zavar, úgy van lehetőség magán edzésre, ahol mindig jobban lehet fejlődni a tanítványnak, mint a nyílt edzéseken.  
  • Mennyire van beleszólása a tanítványnak az edzés menetébe? +

    Értékelem, ha jelzik az észrevételeiket. Ha valamilyen egészségügyi problémájuk van, azt mindenképpen jelezzék felém. Az edzés menete már más kérdés. Azért jössz el, hogy megtanuld a Kalit. Hozzá tudlak segíteni, hogy rövid idő alatt és alaposan megtanuld. Az ehhez vezető módszert én ismerem, annak van a legtöbb értelme, ha megpróbálod csinálni, amit kérek, NEM PEDIG hozzá nem értőként”belekotyogni”. Elvéve ezzel az értékes edzésidőt másoktól is, mert, amíg a „szuper ötleteidet” ismerteted velem, addig én nem tudok edzést tartani a többi résztvevőnek.  
  • Vannak versenyek? +

    Igen, vannak. A javaslatom, hogy ha már egy ideje jársz, egyeztessünk mikor és milyen versenyen szeretnél indulni, így nagyjából az esélyeidet vagy a felkészülést is meg tudjuk beszélni.  
  • 1